Sunday 22 July 2012

Fakta-fakta Tipikal Bulan Ramadhan dan Syawal di Malaysia

Assalamualaikum




Selamat menyambut Bulan Ramadhan. Dan selamat Hari Raya.

Hello guys. Baju raya dah beli? Kalau perempuan tu, aku bet la yang korang dah beli. Silap-silap sebelum puasa lagi dah beli. Kan? Kan? Kan? Tengok lelaki. Relax je. Baju raya dah nak-nak raya baru la beli. Nak kata lawa, memang lawa pun.

As for today, aku nak cakap sikit benda-benda yang aku dah cakap tahun lepas. Ya, setiap tahun, kita akan hadapi masalah sama di bulan ramadhan dan syawal. Kan?

Ramadhan versi Malaysia = Bulan membuang duit.
Duit lagi cepat habis di bulan ramadhan berbanding bulan-bulan kebiasaan. Korang tahu tak aku benci gila pergi bazaar? Ya, sebab harga makanan di bazar gila ah mahal. Ayam seketul yang kecik tu pun dah nak cecah 3 ringgit. Nasi yang tak sampai separuh pun dah kena Rm 1.00. Tapi aku tak faham la kenapa still ada orang yang beli? Di sebabkan ada orang beli lah penjual sanggup naikkan harga. Cer korang bayangkan bila customer tak beli ayam yang beharga nak Rm. 3.00, agak-agak penjual akan turun kan harga tak? Mesti lahhh.


And korang tahu tak, kalau korang duduk di Tampin. Korang surely akan tau pasal bazar kat Tampin tu kan? Kat situ, ada beberapa orang abang yang jual nasi ayam tau. And percaya atau tak, kesemua mereka pakai spect Oakley beb. Satu spect tu harga dalam Rm 800. Even buruk gila design dia, harga dia tetap mahal. Padahal kualiti dia standard je dengan spect Rm 500 ke bawah. Ni mesti mahal sebab jenama. Well biasalah, orang sekarang kan tengok jenama je. Even design buruk tapi ada brand, sure orang beli kan? Dan ini buktinya yang menjual di bazaar ramadhan really boleh buat korang kaya.

Mari memalaskan diri.
Semua benda tak boleh buat dengan alasan puasa. Nak buat tu, tak boleh. Nak buat ni, tak boleh. Semuanya dengan alasan berpuasa. Padahal, bukan penat sangat pun puasa-puasa ni. *Ceh ceh*. So end up, masing-masing pi bantai buat peta atas bantal. Then bangun bila dah nak bukak puasa. Ni belum kira bab berat badan. Iye lah. Asal berbuka je, lauk ayam. Then selepas berbuka, terus tidur. Mana tak naik berat badan? *Terasa sambil usap-usap perut. Perut dah tahap suami orang dah. Biasalah, perut yang mendapat kasih sayang isteri*

Warung-warung tersorok yang buka pada waktu tengah hari akan mendapat lebih banyak sambutan daripada biasa.
Percaya tak kalau aku kata warung-warung dan kedai makanan yang kecil yang buka di siang hari boleh mendapat sambutan yang hangat lebih dari biasa? Aku tau lah sebab aku pernah ter-ikut kawan aku yang menjadi runner untuk juadah berbuka puasa di siang hari. Dududududuu (bunyi motor). Aku tumpang kawan aku pergi ke bandar. Then masa balik tu, dia ada singgah di tepi sebuah bangunan tau. Then kat belakang tu, ada sebuah warung kecik je. Tapi orang dia perh, ramai beb. Kawan aku kata lauk-lauk kat situ licin even ayam dia kecik. Pandai betul orang sekarang berniaga.

Bilik yang kosong kini telah berpenghuni.
Bilik belajar (discussion) di hostel aku yang kebiasaanya kosong pada waktu siang kini sentiasa penuh dengan orang. Pintu juga asyik berkunci je. Bila ketuk pintu bilik discussion tu, automatik bilik tu akan jadi sunyi macam tak der orang. Magik betul. Then kalau hidu betul-betul, sure akan terbau makanan. Intai punya intai, tengok-tengok member aku ada buat majlis berbuka puasa kat situ daaa. Dieorang confused dengan azan zuhur dengan azan magrib kot.

Cerita sedih tak akan meningsafkan penonton.
Bila ramadhan, tv3 mula siarkan cerita-cerita yang sedih yang entah apa-apa konon untuk menginsafkan penonton. Tetapi, hakikatnya, cerita-cerita di kaca tv hanya lah menjadi stock makian dan sumpah seranah sebab tahap sedihnya adalah terlampau tak logik. Alah, cerita melayu biasa lah. Kalau tak isu hero yang miskin, mesti pasal hero yang terencat. Then mesti ada isu kena rogol. Then blah-blah-blah. Same modus operandi all the time. Dan yang tak boleh blah ada je lagi orang dok layan cerita-cerita yang macam tu padahal plot dan ending dia boleh sangat nak agak.


Dan plot yang paling femes adalah pasal anak derhaka terhadap ibubapa. And then either si anak or si ibubapa yang akan mati. Pulak tu, bila nak mati, mesti mati pada pagi 1 Syawal. Kan? Balik-balik mati pada 1 Syawal. Balik-balik mati pada 1 Syawal. Yaaa. Tipikal kan? Kucing aku pun boleh agak plot macam tu bro. Dan soalan yang aku paling kerap tanya. "Kenapa pengarah dan producer suka menginsafkan penonton dengan filem sedih kalau keinsafan boleh di capai dengan filem happy?" Contohnya, cerita pasal keluarga family yang suka ria pulang ke kampung. Mesti bila orang yang tak pulang ke kampung akan rasa sayu je bila tengok kan?

Droolling to the TV
TV mula menyiarkan cerita berunsurkan masakan untuk juadah berbuka dan kuih raya. Masa zaman dulu-dulu, pada pukul 5 dan enam petang kami semua akan duduk depan tv dan layan apa-apa program masakan sambil terliur. Aku tak faham kenapa bila raya dan berbuka puasa kita di sajikan dengan program-program macam tu. Lagi pun kenapa perlu berbuka dengan gempak-gempak? Kenapa tak boleh berbuka dengan lauk seperti hari-hari biasa? Dan... ada ke orang yang betul-betul follow guide kat TV tu? Anak-anak dara zaman sekarang mana reti masak benda-benda pelik-pelik macam tu. Kalau ada pun, mesti makcik-makcik tua. Anak dara apa tau. Tau bergossip je.

The weird wayang satu syawal.
Produser dan pelakon mula mempromosikan filem-filem mereka dengan ayat "Jangan lepaskan movie terbaik pada 1 syawal ini. Hanya di panggung wayang!" Seriously? What shhhht makes you think we all should sambut Raya 1 Shawal dalam panggung wayang? We all got thousands of rumah awek-awek comel untuk di rayai. We all got thousands of new awek-awek comel untuk di kenali. And you suggest me to sambut raya kat dalam panggung wayang? Oh-oh maybe kat dalam panggung wayang ada awek-awek comel kot.

****************

Actually lah kan. Aku ada satu impian yang aku nak buat sebelum mati. Ya, setiap tahun, aku berharap yang one day aku boleh rasa beraya di negara orang. Then tangkap gambar then hantarkan ke Utusan / Berita Harian dengan harapan keluar kat segmen "Salam Perantauan". Tapi serious. Aku nak merasa beraya di negara orang doe. Dah lebih 20 tahun beraya di negara sendiri. Feel tu dah makin nak hilang. Mungkin selepas kahwin feel tu datang balik kot. Bila la aku nak kahwin ni.


Ps : Belum beli baju raya. Isk. Isk.

No comments:

Post a Comment